Står du inför ett investerings- beslut, till exempel inköp av nytt eller begagnat fordon? ÅFA Finans har lösningen för dig!

Läs mer →

Kundcase

Kontakta oss för mer information idag

Bageri Mazarin

Bageri Mazarin

Konditori värt en omväg

Till Mazarin Konditori & Bageri i Bro kommer det både lokala och långväga gäster som uppskattar hantverk när det är som bäst. Här skapas allt med färska råvaror och det är närproducerat samt ekologiskt så långt det går. Ägarna kan koncentrera sig helt på verksamheten då ÅFA tar hand om redovisningen.

Ulla Britt och Dinos Mazarakis har serverat läckerheter till invånarna i de nordvästra delarna av Stockholm under 24 år. Den största delen av tillverkningen består av söta tårtor och smörgåstårtor, samt deras berömda semla. Allt från mat­ bröd och kaffebröd till chokladpraliner, krokaner och egen glass åter nns i utbudet. Till lunch serveras lättare alternativ så­ som pajer, sallader, laxpudding och matiga mackor.

– Det här är en väldigt rolig bransch att vara i eftersom vi gör folk glada, säger Ulla Britt Mazarakis. Våra bakverk spelar en central roll på kalas och fika­stunder. Det är stimulerande och därför vill vi ägna vår tid till verksamheten istället för att hålla på med papper.

”SAMARBETET SKAPAR TRYGGHET”

ÅFA sköter den löpande bokföringen och tar fram resultat­, balans­ och kassa­rapporter med kontrolluppgifter till Skatteverket etc.

– Vi hade en revisor på Ernst &Young som rekommenderade ÅFA i samband med att vi ombildade till AB för tio år sedan. Jag provade de första åren att sköta bokföringen och använde program som man skulle kunna hantera själv. Men så märkte jag att det är en hel vetenskap som man ska vara uppdaterad på, så jag är glad att jag får hjälp av folk som är kunniga.

– Det känns jättetryggt att ha ÅFA bakom ryggen och vi vinner mycket tid med deras hjälp. ÅFA kan de lagar och regler som gäller och håller reda på datum när papper ska in till Skatteverket. Det enda jag ångrar är att vi inte tog hjälp med redovisningen direkt när vi startade verksamheten, skrattar Ulla Britt Mazarakis.


Wixner & Rödin Entreprenad

Wixner & Rödin Entreprenad

Full pejl på leveranserna

Wixner & Rödin Entreprenad utför markarbeten av skiftande slag samtidigt som de är specialiserade på kraftverk och dammrenoveringar. Företaget håller igång 15 grävmaskiner på 15-40 ton plus hjullastare, dumprar och vältar. ÅFA har uppdraget att se till att det alltid finns diesel i tankarna till maskinerna.

Företaget är stationerat i Söderhamn och utför uppdrag hela vägen från Västerbotten i norr ner till Stockholm. De har 25 anställda som arbetar över en stor area, vilket ställer krav på leveranser i tid och till rätt plats.

– Vi fick kontakt med ÅFA för fem år sedan via vår samarbetspartner VSM Entreprenad som rekommenderade dem, berättar Claes Wixner. VSM har mer än 130 maskiner i drift och är nöjda med både pris och leveranser. För mig är det tre faktorer som är viktiga. Det är prislapp, tillgänglighet och service. Med ÅFA funkar alla parametrar och det är därför vi kör med dem.

– Våra maskiner gör av med cirka 500 kubik diesel per år och vi sparar runt 200 000 kronor med ÅFA. Pengen är viktig, men minst lika viktig är leveranstryggheten och där känner vi förtroende för ÅFA.

FULLT FOKUS PÅ KÄRNVERKSAMHETEN

ÅFA har sett till att Wixner & Rödin Entreprenad har fått pejlar med GPS installerade i sina 15 mobila tankar och ska sköta hela hanteringen avseende volymer och leveranser.

– Jag gillar det här med pejlar, konstaterar Claes Wixner. Vi har precis dragit igång projektet och när allt är installerat kommer det att bli riktigt bra. ÅFA håller sedan koll på tankarna, var de är placerade och hur mycket det är kvar i dem.

– Samarbetet med ÅFA betyder att vi helt kan koncentrera oss på det vi ska jobba med. Allt annat ska bara fungera som bästa diesel, bra pris och leveranssäkerhet. Att de sedan är väldigt trevliga på ÅFA är ett plus i kanten.


Flygts Gräv & Transport

Flygts Gräv

Verksamhetskritiska drivmedelsleveranser

Flygts Gräv & Transport är stora inom väg-, rivnings-, markentreprenader och krossning. Med en maskinpark på närmare 70 enheter går det åt mycket bränsle. Sedan fem år tillbaka är det ÅFA som ser till att drivmedel kommer fram till rätt ställe, i rätt tid och till rätt pris.

Flygts Gräv & Transport handlar driv- medel för stora summor per år och med ÅFA:s hjälp kan företaget spara både tid och pengar.
som vi inte var helt nöjda med, berättar Gabriella Flygt som arbetar med inköp och administration. Därför sökte vi aktivt efter en ny leverantör och via nätet hittade vi ÅFA och kontaktade dem och även andra leverantörer.Vi valde då ÅFA på priset i första hand samt att de kunde leverera till olika arbetsplatser och enheter per beställning. Det kändes direkt att ÅFA var flexibla och tillmötesgående.
– Nu har vi haft ÅFA i ca fem år och är mycket nöjda med dem. Någon som de även tar hand om är att vara vår medlare och mellanhand mellan oss och åkarna vilket underlättar mycket.

En väg in till en komplex tjänst

Flygts Gräv & Transport har omkring 55 anställda och företagets arbetsområde omfamnar hela södra och mellersta Sverige. Det är ett stort arbetsområde som kräver avancerad logistik avseende drivmedelsleveranserna.
– Det är enkelt att vara drivmedelskund hos ÅFA, betonar Gabriella Flygt.
Bara att skicka in beställning så ser ÅFA till att leveranserna kommer rätt och att vi får dem till bästa pris.Tjänsten betyder jättemycket för oss. Har vi inte diesel på plats får vi stillestånd vilket kostar oss pengar. Kvalitén på ÅFA:s tjänst gör att vi kan hålla igång affärerna.
– Om ÅFA kan jag säga att de är jättepositiva, professionella och väldigt effektiva.Vi har mycket bra kontakt med dem och de får en tia på en tiogradig skala. Dessutom uppskattar vi den personliga kontakten. Bättre att kommunicera med två personer som känner oss än flera olika i ett callcenter.


Söderorts Bilbärgning AB

Söderorts Bilbärgning

Med ÅFA vet jag att det blir rätt

Söderorts Bilbärgning AB är ett företag inom Assistancekåren som verkar inom Stockholm.Tony Lundin tog över verksam­heten från sin far för 30 år sedan och företaget rullar på bra med 6 bilar och fem medarbetare. ÅFA är med och stöttar längs vägen.

Söderorts Bilbärgning AB har varit kund hos ÅFA sedan 2010 och sam­ arbetet startade efter en dramatisk händelse.
– Jag hade en revisor som skötte min bokföring och när han plötsligt gick bort stod jag där med ett gäng kartonger med papper, berättar Tony Lundin. Jag ville ha en ny redovisningsbyrå som kan åkeribranschen och era av mina kollegor rekom­menderade ÅFA. Jag ringde till ÅFA som tog emot mig med öppna armar.
ÅFA sköter bokföring och bokslut, allt som har med skatter och moms att göra samt löner med mera.
– Jag tycker att allt fungerar kanonbra och jag kan koncentrera mig helt på den dagliga driften av bo­laget. Det är en trygghet att ha ÅFA bakom ryggen och jag kan ringa och fråga om vad som helst. Bra att ha en part som höjer pekfingret ibland och har ett vakande öga över mina affä­rer.

ÅFA stod upp när banken sade nej

När Tony Lundin kom till ÅFA hade han sedan många år drivit sin verk­samhet som enskild firma. Det var något ÅFA omgående ändrade på.
– ÅFA rådde mig direkt att om­bilda till AB och hjälpte mig sedan med bolagsbildningen. Det har affär­erna mått bra av och jag slipper skatta bort pengar i onödan. Jag fick även hjälp av ÅFA med finansiering när en möjlighet dök upp och ban­ ken inte trodde på mig. ÅFA däremot trodde på mig och det visade sig att det var rätt satsning.
– Som företagare har jag ett riktigt bra koncept med Assistancekåren och ÅFA. Jag köper även drivmedel via ÅFA och slipper hålla på att jaga priser, avslutar Tony Lundin.


Audiovisuella Projekt AB

audiovisuella

Redovisningskunder från olika branscher

Närmare 80 procent av ÅFA:s kunder kommer från åkerinäringen. Även andra verksamheter är välkomna att ta del av ÅFA:s redovis­ningstjänster och expertis inom lagar, förordningar samt företagan­de i övrigt. Ett företag som anammat det är Audiovisuella Projekt AB i Stockholm som arbetar med ljud­ och bildlösningar.
– Jag trivs med att vara företagare men jag gillar inte att hålla på med papper och bokföring. När jag startade verksam­heten för ett par år sedan kände jag att pappersarbetet skulle döda hela mitt driv, säger vd Roberth Bromér och fort­sätter:
– Då tittade jag på vad det fanns för bra lösningar och fastnade för Fortnox för att det är online och så gillar jag molntjänster. Det är enormt smidigt att använda och åtkomligt vart man än be­finner sig. Men man behöver fortfarande ha någon som tar hand om allt och via Fortnox hittade jag ÅFA.

Bra stöd ger bra business

– Jag skannar in kvitton, fakturor och liknande direkt i programmet, eller så kan jag ta ett foto på ett kvitto via en app i mobilen och mailar det direkt till en adress. Sedan går ÅFA in och bokför allt och skickar betal ler till banken osv.
Fortnox är ett modernt sätt att arbeta online och det har era funktioner som underlättar arbetet, som exempelvis fak­turering via e­post med uppföljning och utskick av påminnelser.
– ÅFA har varit en bra samarbetspart­ner under hela uppbyggnaden av mitt företag. Man kan rådfråga och få hjälp med det mesta. Allt det där som annars tar en massa tid, som hur man gör en kreditfaktura eller hanterar ett inköp från USA på rätt sätt.
– Vi har en bra relation och jag har inte haft några problem sedan jag började anlita ÅFA. Med deras hjälp kan jag kon­ centrera mig mer på min verksamhet och göra bättre business. Den enda nack­delen är att jag inte träffar ÅFA så ofta eftersom det mesta sköts online, avslutar Roberth Bromér med ett skratt.


Junior & Company

Junior & Company

Helhetskund upplever flera fördelar

Företaget Junior & Company har varit väldigt framåt och expansiva ända sedan de startade företaget 2004 och köpte sin första begagnade buss några år senare. ÅFA har varit med som stöd på resan framåt genom att erbjuda såväl finansieringshjälp som redovisning och bra villkor på drivmedel.

– Hade vi inte fått hjälpen från ÅFA så hade vi inte kunnat växa så snabbt, menar Daniel de la Cruz Morales som är vd på bolaget. De hjälpte oss genom att finansiera insatsen till den första bussen och så har det fortsatt när vi har handlat er bussar och även maskiner.
Junior & Companys verksamhet består till cirka 80 procent av busstransporter, övriga 20 procent handlar om kontraktskörningar med två teleskoplastare på byggen för företag som Skanska och Peab. Idag rullar 13 bussar i företagets regi.
– Jag brukar vända mig direkt till ÅFA när vi behöver hjälp på finansieringssidan. Går man till banken är det mycket underlag och papper som ska fram. Det ska presenteras för chefer hit och dit innan man får ett besked 3-4 veckor senare.

Insyn som skapar möjligheter

En anledning till att finansieringen går snabbt via ÅFA är att Junior & Company är helhetskunder som anlitar ÅFA:s redovisningstjänster.
– Det underlättar väldigt mycket att ha redovisningen hos ÅFA när vi vill investera. De känner vår verksamhet och det handlar även om ett förtroende som byggts upp under den tid vi samarbetat. Jag presenterar vad jag tänker göra och då går det väldigt fort, vilket gör att jag sparar både tid och energi.
– Innan ÅFA hade vi ett annat bolag som skötte vår redovisning. Det sköttes väldigt dåligt och jag ck ägna mycket tid till att reda ut saker med dem. När vi gick över till ÅFA blev det enkelt. De tar hand om allt, är ett stabilt bollplank i olika frågor och sköter kontakter med myndigheter. Det gör att jag kan lägga min tid på företa- get och våra affärer. Det är värt varenda krona att ha dem på redovisning.

En klippa att luta sig mot

Junior & Company har även insett hur mycket pengar de kan spara genom att ut- nyttja ÅFA:s förmånliga drivmedelsavtal.
– Tidigare forskade jag en hel del själv och kollade runt för att köpa drivmedel billigare. Man kan bli lite lurad på stationerna när man ser ett pris och sedan får fakturan.Via ÅFA får jag alltid den rabatt som är avtalad och det blir stora pengar på ett år. Förra året sparade jag säkert närmare 50 000 kronor.
– Hos ÅFA har jag alltid blivit trevligt bemött och det känns välkomnande att be- söka dem. Deras kompetens och servicevilja är väldigt bra och är de osäkra på något så forskar de fram det.Vi är ett litet bolag som jobbar på och vissa år har varit extra kämpiga. Med ÅFA vid vår sida har vi haft trygghet i vår verksamhet och kunnat ta de steg vi behövt för att expandera verksamheten, avslutar Daniel de la Cruz Morales.


VSM Entreprenad

VSM Entreprenad

Drivmedel till en bred maskinflora

VSM Entreprenad har en omfattande verksamhet inom infrastruktur och krossning i bergtäkter. De håller igång mer än 130 maskiner på ett 30-tal arbetsplatser, vilket ställer stora krav på leveranserna av drivmedel.

– Vi har haft ÅFA på drivmedel ända sedan mitten av 80-talet, berättar Jonas Degerman som sköter administrationen på VSM. Priset är grundbulten och så är det lättare och mindre stelbent att prata med ÅFA. Säger jag att vi vill ha två kubik på måndag till en adress så bli det så.Vi behöver aldrig pruta heller utan vet att vi får ett bra pris. VSM Entreprenad handlar drivmedel för omkring 36 miljoner kronor per år.
– Jag sparar mycket tid och nerver med ÅFA. Kommer inte en leverans så tar ÅFA tag i det och jag slipper att sitta i telefonköer. De har även bra kontakter ute i landet och kan ringa någon åkare som kanske kan ställa upp om vi får tomt. Det är ändå oljebolaget som tjänar på det i slutänden, men väldigt värdefullt för oss.


Hjortkvarns Energi och Skog AB

HESAB

Relation i närmare ett halvt sekel

HESAB, som står för Hjortkvarns Energi och Skog AB, har allt sedan 1970 varit verksamma i skogsbranschen. Med åtta egna fordon och lika många lejåkare förbrukar de mycket bränsle. Drivmedelsinköpen ligger på cirka 12 miljoner kronor per år, varav huvuddelen förmedlas via ÅFA.

– Jag fick kontakt med ÅFA redan i mitten av 70-talet, berättar Hans Danielsson som driver företaget. Då med ÅFA Skog som de hette på den tiden. De hade en person som hette Lennart Löfgren och han var väldigt aktiv och brann för skogen och skogstransporter.
Samarbetet med ÅFA lever vidare än idag och det handlar om både kortköp och bulktransporter. Huvuddelen kommer från Preem, men även OKQ8 står med på leverantörslistan.
– Vi har ett gott samarbete med ÅFA och de har väldigt bra och trevligt folk på bränsleavdelningen. De har bra struktur på verksamheten och vi känner oss mycket nöjda med deras service och hur de jobbar. Prisbilden är absolut det viktigaste och med de stora volymer som ÅFA hanterar kan de hålla ett bra pris på marknaden.

Med drivmedel i tanken

HESAB har en egen bränsletank, samtidigt som mycket av försörjningen tankas ute på station.
-Bulkleveranserna fungerar smidigt och bra med ÅFA. Har jag missat att beställa någon gång så ser de till att tanken fylls fortast möjligt. Jag har även blivit erbjuden pejling av tanken så de ser när det börjar sjunka och kan komma och fylla på. Men jag avvaktar med det för att ha förhandlingsfrihet att köpa av någon annan ibland, skrattar Hans Danielsson och tillägger.
–Vi har haft en bra dialog under alla år och ÅFA har även haft förståelse när vi har haft lite mer tunga perioder. Genom vår långa relation har vi skapat ett gott förtroende för varandra.

Klara besked i rätt tid

Att personalen på bränsleavdelning på ÅFA jobbar proaktivt är något som Hans Danielsson uppskattar.
– Är det prishöjningar eller liknande på gång så brukar de avisera det så vi har chans att fylla upp innan. Det kan vara stora pengar det handlar om. De hör av sig till mig istället för att jag ska behöva jaga på dem. På frågan om vad som är det bästa med ÅFA, svarar Hans Danielsson:
– Jag köper stora volymer så självklart handlar det om en bra prisbild. Samtidigt har vi en väldigt bra personkemi med personalen på ÅFA, med öppna och ärliga kanaler. Jag känner att ÅFA står på tå för mig som kund och när jag står tom löser de uppgiften.

Vill ni veta mer?

Maila eller ring oss så bokar vi in ett möte där vi diskuterar era behov och önskemål.